Η Περιφέρεια Αττικής μπαίνει στη νέα εποχή για τη Βιώσιμη Κινητικότητα
Σε φάση προετοιμασίας για τη χάραξη της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Ένας από τους βασικούς στόχους της αναπτυξιακής πολιτικής της Περιφέρειας Αττικής είναι η μεταστροφή προς καθαρότερους και πιο βιώσιμους τρόπους μετακίνησης, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία που θα επιφέρει κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος είναι απαραίτητο να υπάρχει στρατηγική, σχέδιο και όραμα με ορίζοντα 5ετίας κατά το ελάχιστο.
Η Στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα που εστιάζει περισσότερο στις ανάγκες της "λειτουργικής πόλης" και σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα της Αστικής Κινητικότητας (ELTIS, n.d.), πρέπει να παραγάγει ένα συγκεκριμένο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα σε μία δεδομένη περιοχή μελέτης, με δεδομένους στόχους και αναλυτική περιγραφή πλαισίου μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των κατοίκων.
Ο πρόσφατος Νόμος 4781/2021 με τίτλο «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα - Μικροκινητικότητα - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και άλλες διατάξεις» που καθόρισε το πλαίσιο κατάρτισης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) και τις διαδικασίες εκπόνησης, εξέτασης, χαρακτηρισμού, παρακολούθησης και εποπτείας τους, δίνει πλέον το πράσινο φως για την υλοποίηση αυτών των στρατηγικών σχεδιασμών.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Περιφέρεια Αττικής με απόφασή της προχώρησε στη σύσταση της Ομάδας Εργασίας με αντικείμενο την κατάρτιση του Σ.Β.Α.Κ. Μεταξύ άλλων η Ομάδα θα είναι υπεύθυνη για τη συλλογή των διαθέσιμων εγγράφων, μελετών και στοιχείων για την Περιφέρεια Αττικής και την εισήγηση για συμπλήρωσή τους, τη συνεργασία με τα συμβαλλόμενα μέρη στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και την επεξεργασία των δεδομένων των ανοιχτών διαβουλεύσεων με τους πολίτες και τα εμπλεκόμενα μέρη.
Με την επιτυχή ολοκλήρωσή του το Σ.Β.Α.Κ. θα έχει αποτυπώσει μια ολοκληρωμένη σειρά τεχνικών μέτρων, υποδομής και πολιτικής καθώς και ήπιων μέτρων για τη βελτίωση της απόδοσης και της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας ως προς τον δεδηλωμένο στόχο και τις επιμέρους επιδιώξεις στοχεύοντας στη δημιουργία ενός βιώσιμου συστήματος μετακινήσεων που θα είναι προσιτό σε όλους, θα μειώνει το θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας, θα εξισορροπεί την κοινωνική δικαιοσύνη, την ποιότητα του περιβάλλοντος και την οικονομική ανάπτυξη και θα εστιάζει στην επίτευξη μετρήσιμων στόχων.